Meer dan mediatraining

Omgaan met de Media maakt deel uit van NICJ en is opgericht door trainers en journalisten die zich inzetten voor een evenwichtig speelveld tussen woordvoerders en journalisten.

Omgaan met de Media maakt mensen en organisaties mediarobuust. Van beginner tot expert en alles daartussenin. Doel: zorgen voor een optimale wisselwerking tussen woordvoerders, PR medewerkers en gezagsdragers aan de ene kant en journalisten, redacteuren en onderzoekers aan de andere kant.

Omgaan met de Media omarmt het uitgangspunt: de beste mediatraining is de training die mediatraining overbodig maakt. Dit vraagt om een toelichting. Hieronder meer…

Mediatraining, het is een beladen woord…

Eerste gedachte is (vaak) dat woordvoerders getraind worden om ‘opgewassen’ te zijn tegen de beroepsmatige nieuwsgierigheid van journalisten. Daar schuilt een kern van waarheid in. Alleen… Omgaan met de media betekent meer…

Maak mediatraining overbodig

Omgaan met de media betekent dat je planmatig en doelgericht weet welke boodschap je op welk moment op welke wijze uitdraagt. Je houdt daarbij niet alleen rekening met de doelen van de afzender, je brengt ook in kaart wat anderen nodig hebben.

De inventarisatie van zenderdoelen en ontvangerdoelen staat aan de basis van omgaan met de media.

Of je nu een persbericht de wereld instuurt, pro-actief de media benadert met een innovatie, reactief de pers te woord staat of te maken krijgt met ad-hoc crisiscommunicatie: bij Omgaan met de Media komen alle facetten aan bod.

Je leert wat nodig is om correct en zorgvuldig om te gaan met de media. Soms vanuit gezonde kwetsbaarheid, soms vanuit oprechte daadkracht. En alles daartussenin.

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar toch: als je goed omgaat met de media, dan is mediatraining niets meer dan een triviale activiteit waarbij je leert hoe je journalisten ‘onder de duim houdt’. Een vrijwel onhoudbaar uitgangspunt.

Meer weten?
Neem contact op en ontdek hoe de overbodigheid van mediatraining u verder helpt met autonoom communiceren.

Wat anderen zeggen…

Ik volgde training bij Toine Kamphuis die hij samen met Daphne Lammers (RTL Nieuws) gaf. Door de kleine groep was er veel ruimte voor oefenen en ervaringen uitwisselen. Naast de enorme communicatie- en mediakennis van Toine zelf kreeg de training extra kracht dankzij de medewerking van Lammers. Het maakt de oefeningen realistisch waardoor het leereffect groot was. Weken na de training kan ik nog met gemak de opgedane kennis en geleerde aandachtspunten benoemen.

Arian VisserCommunicatieadviseur bij FOM Institute DIFFER

Optimaliseren, visualiseren en vaak ook goed ridiculiseren. Zomaar woorden die in mij opkomen wanneer ik denk aan Toine en zijn training. Wat een tempo, wat een kennis, wat een toegevoegde waarde. Wat brengt Toine het dichtbij. Hij mag vaker terugkomen.

Jonathan Huntelaarmanager Rode Kruis Nederland

Toine is een goede vent die weet wat je met jouw bedrijf nodig hebt en daar ook naar handelt. Hij doet meer dan je verwacht en heeft een goede visie van de markt en doelgroep. Mijn training is zeer nuttig en is een waardevolle aanvulling op de mediakennis die ik al had.

Marcel KeijDirector Ubisoft Benelux

Toine Kamphuis heeft bij KPN 35 KPN professionals (sr projectmanagers en consultants) getraind. De evaluaties spreken voor zich: de gemiddelde waardering was 8,7. Zonder uitzondering werden de scores toegelicht met uitspraken als: zeer leerzaam, direct bij alle communicatie toepasbaar, confronterend, met humor en heerlijk stimulerend. Aanrader.

Bert HerweijerProgrammamanager KPN